کد مطلب:52266
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
چرا امام علي (ع) مشورت با زنان را منع كرده است
اينكه آن حضرت ميفرمايند: ((و اياك و
مشاوره النساء...)) كاملا روشن و بديهي است كه
مرادشان همه زنها نيست بلكه مقصود آن حضرت
زنهاي كم خرد و تبهكار و تهي مغزي است كه دل به
زخارف فريبنده دنيا بسته و چشم از حقايق برتر فرو
بستهاند.
ممكن است اين سوال پديد آيد كه اين قيد از كجا
آمده، در حالي كه ظاهر سخن آن حضرت مطلق
است و در آن قيد و شرطي ديده نميشود؟
پاسخ: حل مشكل در يك مساله ((روش شناختي و
متدلوژيك (cigolodohteM) نهفته است كه
عالمان ديني از ديرباز به تنقيح آن پرداختهاند.
بررسي جامع اين مساله در علم ((اصول الفقه)) به
عمل آمده و تبيين آن از حوصله اين نوشتار خارج
است. ليكن به طور مختصر ميتوان گفت كه قيود در
نصوص ديني اقسام مختلفي دارد: 1- قيود عقلي و
لبي 2- قيود لفظي
قيود لفظي نيز به دو دسته تقسيم ميشوند: 1- قيد
متصل 2- قيد منفصل. بنابراين اگر قيد لفظي
متصلي در اين كلام ديده نميشود، از نظر لبي مقيد
است. از اين رو شامل زنهاي ضميرآگاه، رازدار و
شايسته نميشود. افزون بر آن ادله لفظي منفصلي
نيز در تقييد اين سخن وجود دارد، چنانكه
پيامبر(ص) فرمودند: ((پيرامون دخترانتان با زنها
مشورت كنيد)). از محتواي اين سخن به دست
ميآيد كه در هر مورد زنان از آگاهي، بينش يا
تخصص بهرهمند باشند ميتوان با آنان رايزني كرد
واز نظراتشان بهرهمند شد.
در قرآن مجيد نيز پيشنهاد دختران حضرت
شعيب(ع) از سوي آن حضرت پذيرفته ميشود و به
طور كامل عمل ميگردد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.